Mediķu ieteikumi maratonistiem

12.05.2016

Pirms svētdien, 15.maijā, gaidāmā Rīgas maratona, Neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMP) dienesta mediķi aicina tās dalībniekus nopietni izvērtēt savas spējas, spēkus un veselību iecerētās distances veikšanai. 

Vēl pirms maratona, ja pēdējā laikā bijusi kāda saslimšana, trauma un organisms, iespējams, vēl nav pienācīgi atguvies, konsultējies ar ārstu par dalību tajā.

Savukārt maratona laikā NMP dienesta mediķi aicina – skriešanas laikā sajūtot diskomfortu, nekavējoties pārtrauc skriešanu un vērsies pie mediķiem pēc palīdzības! Ja trases malā esoši veselības uzraugi iesaka pārtraukt skriešanu, klausi ieteikumam un dodies malā. 
 Visas trases garumā vairākās vietās dežūrēs mediķi. Kopumā maratona laikā uz vietas atradīsies sešas NMP dienesta brigādes, tajā skaitā reanimācijas brigādes.

Medicīnisko palīdzību varēs saņemt arī NMP dienesta mediķu teltī, kas atradīsies starta/finišā zonā un pirmās palīdzības posteņos trases garumā, kas atradīsies blakus ūdens ņemšanas vietām. Papildus tam maratona organizatori parūpējušies par skrējēju veselības uzraudzību un trasē līdzi skrējējiem ar velosipēdiem dosies topošie ārsti, kuri vēros skrējējus, lai savlaicīgi pamanītu tos, kam, iespējams, nepieciešama atpūta un atveldzēšanās vai mediķu palīdzība. 

NMP dienesta mediķi mudina ikvienu skrējēju skriešanas laikā ieklausīties savās sajūtās un laikus iet malā, lai atveldzētos, atpūstos un vērstos pie mediķiem, ja sajūti jebkādu diskomfortu, tajā skaitā nespēku, vājumu, galvas reibšanu, redzes miglošanos, līdzsvara traucējumus, galvassāpes, spiedošu sajūtu krūtīs, elpas trūkumu u.c. 

******************************************************

Lūk, vēl daži mediķu ieteikumi kā iespējami labi sagatavoties startam?

Rīgas maratonā gaidāmi lietaini laika apstākļi. Iestājoties vēsākam laikam, iesakām ģērbties vairākās kārtās, nevis, piemēram, vienā biezā jakā, lai, nepieciešamības gadījumā, no lielākajām kārtām varētu viegli tikt vaļā.

Lietus gadījumā uz starta koridoru līdzi ņemiet kādu pončo vai, piemēram, ietērpieties liekā virsjakā, no kuras nebūtu žēl starta brīdī atbrīvoties. Finišā sarūpējiet sev siltas virsdrēbes un/vai cepuri, kuru pirms starta kopā ar „Maratona somu” varat nodot mantu glabātuvē.

Visiem dalībniekiem obligāti jāaizpilda medicīniskā anketa starta numura otrā pusē. Anketas informācija būtiski atvieglos medicīnas darbinieku darbu, ja Jums būs nepieciešama palīdzība trasē.

Veselības tests starta rītā!

Ja uz šiem 7 zemāk esošajiem apgalvojumiem varat atbildēt ar 100% "Jā", tad jums nav par ko uztraukties un droši varat doties uz maratonu. Ja uz kādu no apgalvojumiem nevarat atbildēt apstiprinoši, tad lūdzam jūs apdomāt jūsu dalību maratonā kārtīgi. Nav vērts riskēt ar savu veselību. Ja esat nolēmis piedalīties maratonā, lai gan nejūtaties pavisam ideāli, tad lūdzam pieiet pie mūsu medicīnas personāla un tomēr pakonsultēties par dalību maratonā.

Man ir normāla ķermeņa temperatūra;
Nav noguruma sajūta;
Iepriekšējā naktī izgulējos;
Lietoju pareizu uzturu un šķidrumu pirms skrējiena;
Man nav saaukstēšanās simptomu (drudzis, galvassāpēs, kakla sāpes, klepus, iesnas);
Nejūtu sāpēs vai diskomforta sajūtu krūšu rajonā;
Nav vēdera sāpēs, diareja, nelaba dūša.

KĀ RĪKOTIES AUKSTĀ UN LIETAINĀ LAIKĀ?
Lūdzam rūpīgi iepazīties ar vērtīgiem organizatoru ieteikumiem!

Nr. 1 Atpūta, ogļhidrāti un ūdens divas dienas līdz startam. Piektdienā un sestdienā pirms 15.maija būtu jācenšas ievērot mieru un izvairīties no stresa, atpūšoties un noskaņojoties skrējienam. Pārliecinieties, ka regulāri dzerat ūdeni un „uzlādējat” sevi ar ogļhidrātiem, piemēram, rīsiem un pastu, kas dos nepieciešamo enerģiju skrējiena laikā. Par veselīgu miegu būtu jāparūpējas arī pēdējā dienā.

Nr. 2 Vieglas drēbes vairākās kārtās. Pēc iespējas vieglākas, vēlams speciāli skriešanai, sviedru un mitruma aizvadīšanai paredzēts apģērbs. Vēlams tērpties vairākās kārtās, nevis vienā biezā jakā, lai nepieciešamības gadījumā kādu no kārtām varētu novilkt. Lietus laikā vēlama mitruma noturīga, elpojoša jaka.

Nr. 3 Atbilstošs temps un drosme izstāties. Visu distanču skrējējiem iesakām novērtēt savu sagatavotību skrējienam un izvēlēties atbilstošu skriešanas ātrumu, nepieciešamības gadījumā pārejot uz tipināšanu, soļošanu vai iešanu. Svarīgi ir būt godīgiem pret sevi un nebaidīties izstāties, ja nejūtaties komfortabli. Galu galā, maratons Rīgā būs arī nākamgad!

Nr. 4 Ūdens pirms starta 15.maija rītā. Aptuveni ½ litrs kopumā 1-2 stundas līdz startam nenāktu par sliktu, lai gan šis apjoms ir ļoti individuāls. Pārliecinieties, ka „uzpildāties” ar ūdeni, teiksim, ar ¼ litru, arī vēl pusstundu pirms starta.

Nr. 5 Vienmērīgs ūdens patēriņš skrējiena laikā. Garo distanču (10km, 21km, 42km) skrējējiem ūdeni trasē ieteicams uzņemt vienmērīgi – 150g ūdens jeb tieši vienu glāzīti ik pa 15-20 minūtēm jeb katrā no 15 Rimi „enerģijas” punktiem. Svarīgi neaizrauties ar pārmērībām – pārdzerties ūdeni trasē ir tikpat kaitīgi, kā nedzert ūdeni vispār vai ciesties, lai pēc tam izdzertu puslitru uzreiz. Īsākās 6km distances dalībniekus 0.5l Vichy Still un 0.7l Vichy Vitamin Sport sporta dzēriena pudele kopā ar RIMI enerģijas paciņu gaidīs finišā.
15 enerģijas punktos Rīgas maratona trasē un finišā kopā būs pieejami vairāk nekā 40 000 litru Vichy ūdens, 10 000 litru sporta dzēriena Isostar „Hydrate and Perform”, tūkstošiem apelsīnu un banānu, atsevišķos punktos ūdens švammes, kā arī RIMI enerģijas paciņa finišā.

Nr. 6 Izvairīšanās no mitruma. Ņemot vērā lietus iespējamību, iesakām savlaicīgi domāt par ķermeņa un apģērba saglabāšanu sausu, piemēram, starta koridorā velkot mitruma aizturošu lietus mēteli, ko starta brīdī var nomest zemē. Ja skrējiena laikā ir pietiekami silts, vēlams nevilkt papildus apģērbu, jo tas kļūst smags un var radīt noberzumus. Mitrums var tikt arī apavos, radot tulznu risku, tāpēc ļoti vēlams ir vilkt sintētiska materiāla zeķes, kas pretstatā kokvilnas zeķēm rada krietni mazāku berzi.

Nr. 7 Palīdzība trasē. Ja jums nepieciešama palīdzība trasē, vērsieties pēc palīdzības pie medicīnas darbiniekiem, kuri pastāvīgi atradīsies enerģijas punktos un starp tiem, būs gatavi palīdzēt un/vai vajadzības gadījumā sazināties ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMP) dienestu. Lūgums 10km, 21km, 42km distanču dalībniekiem aizpildīt medicīnisko anketu Jūsu starta numura otrajā pusē. Anketas dati atvieglos medicīnas darbinieku darbu, ja Jums būs nepieciešama palīdzība trasē.



Facebook Draugiem Twitter Instagram