EIROPAS LAIKS - 1.septembris - viena biļete braucieniem visā Eiropā

1.09.2015.

Iedomājieties, cik ērti būtu nopirkt vienu biļeti dažādiem transporta veidiem visā Eiropā.

Taču lai arī Eiropas Parlaments jūlija sākumā izskatīja iespējas iesviest integrētu biļeti visā Eiropas Savienībā dažādiem transporta veidiem, šī ideja tiek pretrunīgi vērtēta.

Un ne tikai Latvijā, kur vēl līdz šim nav izdevies pat ieviest vienotu vilcienu un autobusu biļeti, lai gan par to tiek runāts jau sen. Kā galvenie traucējošie faktori tiek minēti vairāki.

Piemēram, Eiropā būs sarežģīti veidot savstarpējo norēķinu sistēmu, turklāt patlaban transporta sistēmu integrācija Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs atrodas dažādās attīstības pakāpēs. Bez vainas neesot arī transporta kompānijas, kuras savā starpā nespējot vienoties par kopsaucēju.

Eiropas Parlamentā pirms mēneša vienotās biļešu sistēmas piekritēji pauda pārliecību, ka būtiski jāuzlabo situācija, un šādi arī būtu  vieglāk stimulēt eiropiešus pariet no personiskā transporta uz sabiedrisko, kā arī izmantot citas alternatīvas.

 Tas arī ļautu izvairīties no sastrēgumiem, jo dati rāda: pirms pāris gadiem 72,2 % ceļotāju izmantoja vieglās automašīnas, turpretī autobusus izmantoja 8,2 % ceļotāju, bet dzelzceļu — 6,5 % ceļotāju. Situācija līdz šim nav daudz mainījusies.

Lai ceļš uz šo mērķi būtu vieglāks, nepieciešama vienota informācijas sistēma, kas kā secināts Briselē, patlaban nav pieejama.

Pasažieriem, pamatojoties uz izsmeļošu informāciju, vajadzētu būt iespējai tiešsaistē rezervēt un apmaksāt viņu individuālajam vajadzībām pielāgotu ērtāko un ātrāko, un no saimnieciskā viedokļa izdevīgāko maršruta izvēlni, un ceļot tikai ar vienu biļeti.

Beigu beigās arī Eiropas Parlamentā tiek secināts, ka galvenā problēma ir tā, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju rīcībā bieži vien nav valsts līmeņa kustības grafika, jo transporta uzņēmumu apvienībām ir reģionāla struktūra.

Tāpēc tiek paredzēts, ka pirmajā posmā reģionālos kustību grafikus savstarpēji savienotu valsts līmeņa kustības grafika ietvaros, lai otrajā posmā paredzētu pārrobežu tīkla izveidošanu.


EP deputāts no Latvijas Roberts Zīle skaidro, ka transporta kompānijas savā starpā nespēj vienoties par kopsaucēju, jo pat dzelzceļa jomā vien trīs Baltijas valstis ir slikti integrētas.

Kā pozitīvu piemēru Zīle Šveices valstij piederošo dzelzceļa kompāniju "SBB", kas nodrošinot ne tikai dzelzceļa pakalpojumus, bet arī auto īri un vēl virkni citu risinājumu. Līdz ar to klients varot "izveidot sev tīkamu un labi integrētu ceļojumu, vienalga kāds ir tā garums un mērķis.


Facebook Draugiem Twitter Instagram